Bon podarunkowy online

Regulamin Kliniki

KLINIKA NATURAL REGULAMIN ORGANIZACYJNY

1. Postanowienia ogólne
2. Cele i zadania
3. Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
4. Struktura organizacyjna i miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
5. Sposób kierowania oraz organizacja i zadania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych
6. Prawa i obowiązki Pacjenta
7. Przebieg procesu udzielania świadczeń́zdrowotnych z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości
tych świadczeń́.
8. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
9. Warunki współdziałania z podmiotami trzecimi w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki,
leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
10. Zasady udostępniania i wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej
11. Przepisy porządkowe i sposób obserwacji pomieszczeń́
12. Tryb składania reklamacji, skarg i wniosków

1. POSTANOWIENIA OGOLNE ́

§1.
Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego jest wewnętrznym dokumentem organizacyjnym podmiotu
wykonującego działalność́ leczniczą (PWDL) Podmiotem leczniczym jest firma: Klinika Natural Agnieszka
Kotyńska wpisana do Rejestru Wojewody pod numerem: 000000238477 zwana dalej podmiotem leczniczym.
NIP: 727-283-05-12, REGON: 380151167, adres i siedziba podmiotu: ul. Żwirki 17, 90-539 Łódź.
1. W celu wykonywania działalności leczniczej podmiot leczniczy prowadzi następujące Zakłady
lecznicze:
2.1 Klinika Natural, ul. Żwirki 17. 90 -539 Łódź, o numerze REGON jednostki lokalnej: 38015116700016.
§2.
Niniejszy Regulamin Wewnętrzny PWDL (zwany dalej również̇ „Regulaminem Organizacyjnym”) określa
sposób i warunki udzielania świadczeń́ zdrowotnych przez Klinikę̨ Natural Agnieszka Kotyńska, a w
szczególności:
1) cele i zadania podmiotu;
2) strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu;
3) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń́zdrowotnych;
4) miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych;
5) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych
świadczeń́w jednostkach oraz komórkach organizacyjnych zakładów leczniczych podmiotu;
6) organizacjęi zadania jednostek oraz komórek organizacyjnych zakładu leczniczego podmiotu oraz warunki
współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania
podmiotu;
7) prawa i obowiązki pacjenta;
8) wysokość́opłaty za udostepnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4
Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U z 2020, 849 z poź . ́
zmianami);

9) wysokość́opłat za udzielane świadczenia zdrowotne;
10) sposób kierowania jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi zakładów leczniczych podmiotu.

§3. Użyte w niniejszym Regulaminie określenia oznaczają̨:
1) Regulamin – Regulamin organizacyjny PWDL – „Klinika Natural” z siedzibą w Łodzi;
3) Kierownik – Agnieszka Kotyńska
4) Ustawa – Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U z 2021r., 711 z poz.. ́
zmianami);
5) Pacjent – osoba zwracająca się̨o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń
zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń́zdrowotnych
6) Świadczenia zdrowotne – ambulatoryjne świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej, w tym
świadczenia, udzielane w warunkach szpitala leczenia jednego dnia świadczone w odpowiednio
urządzonym, stałym pomieszczeniu;
7) Dokumentacja medyczna – dokumentacja medyczna w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 6
listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2020, 849 z poź . zmianami) ́
;
8) Personel – osoby, które świadczą pracęlub realizują obowiązki w „Klinice Natural”. na podstawie
zawartej z Kliniką umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także umowy o wolontariat, jak
również̇praktykanci odbywający praktyki lub staże zawodowe, z wyłączeniem właściciela kliniki.
§4.
1) Firma: Klinika Natural Agnieszka Kotyńska wpisana do Rejestru Wojewody pod numerem: 000000238477.
NIP: 727-283-05-12, REGON: 380151167, adres i siedziba podmiotu: ul. Żwirki 17, 90-539 Łódź, jest podmiotem
leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, w zakresie w jakim wykonuje działalność́leczniczą.
2) „Klinika Natural” wpisana jest do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność́ Leczniczą,
prowadzonego przez Wojewodę̨ Łódzkiego pod nr Księgi 000000238477, oznaczenie Organu W - 10, o
identyfikatorze terytorialnym 1061011.
3) W celu wykonywania działalności leczniczej „Klinika Natural” prowadzi następujące Przedsiębiorstwo
(Zakład Leczniczy) PWDL:
3.1 Klinika Natural, ul. Żwirki 17. 90 -539 Łódź ,o numerze REGON jednostki lokalnej: 38015116700016, rodzaj 3
(Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne), oznaczony kodem resortowym stanowiącym cześćVI systemu kodów
identyfikacyjnych;

2. CELE I ZADANIA

§5.
Celem działania Kliniki jako PWDL jest przede wszystkim udzielanie kompleksowych i specjalistycznych
świadczeń zdrowotnych przez wykwalifikowaną kadrę medyczną, a w szczególności świadczeń z zakresu
dermatologii i chirurgii ogólnej, chirurgii plastycznej, fizjoterapii, stomatologii, rehabilitacji, jak również

promocja zdrowia oraz propagowanie zachowań prozdrowotnych oraz organizowanie i prowadzenie szkoleń
dla lekarzy w zakresie udzielanych świadczeń́opieki zdrowotnej.

§6.
Do podstawowych zadań́„Kliniki Natural” należy w szczególności:
1) zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług medycznych;
2) rzetelne wykonywanie obowiązków wynikających ze statusu podmiotu służby zdrowia,
3) stałe i systematyczne podwyższanie wiedzy i umiejętności zawodowych,
4) przestrzeganie etyki zawodowej;
5) zapewnienie nowoczesnych, efektywnych i uznanych metod leczniczych;
6) stosowanie wysokiej jakości sprzętu medycznego, będącego pod stałym nadzorem technicznym i
spełniającego wszelkie wymagane prawem normy jakości;
7) dbałość́o efektywnąorganizacjępracy i wykorzystanie bazy zabiegowej;
8) świadczenie usług medycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i potrzeb
pacjentów oraz przestrzeganie praw pacjenta;
9) działania promujące profilaktykę̨zdrowia i aktywizację;
10) inne zadania zlecone przez Kierownika.

3. RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ

ZDROWOTNYCH

§7.
„Klinika Natural” prowadzi działalność lecznicząw zakresie ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
§8.
Zakres świadczeń udzielanych przez Klinikę obejmuje kompleksowe komercyjne świadczenia specjalistycznej
opieki zdrowotnej, w szczególności z zakresów dermatologii klinicznej i estetycznej, chirurgii ogólnej, chirurgii
plastycznej, fizjoterapii, stomatologii, rehabilitacji.

4. STRUKTURA ORGANIZACYJNAI MIEJSCA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃZDROWOTNYCH
§9.
1. Zakład Leczniczy Klinika Natural
1.1. Jednostka organizacyjna Klinika Natural Łódź
VIII – 1200 Poradnia dermatologiczna (VII – 001);
VIII – 1550 Poradnia chirurgii plastycznej (VII – 005);
VIII – 9700 Poradnia promocji zdrowia (VII – 006);
VIII – 9450 Gabinet zabiegowy (VII – 022);
VIII – 4670 Oddział leczenia jednego dnia (VII – 014);

VIII – 4910 Blok operacyjny (VII – 015);
§ 10.
Świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w pomieszczeniach zakładu leczniczego Kliniki udzielane są w
komórce organizacyjnej zlokalizowanej w:
1. a) Klinika Natural – 90-539 Łódź, ul. Kapitana Pilota Franciszka Żwirki 17
§ 11.
Wszystkie pomieszczenia zakładu leczniczego Kliniki odpowiadają̨ wymaganiom odpowiednim do rodzaju
wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń́ zdrowotnych, określonym w
przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy.
5. SPOSOB KIEROWANIA ORAZ ORGANIZACJA I ZADANIA POSZCZEG ́ OLNYCH JED ́ NOSTEK I
KOMOREK ORGANIZACYJNCH PRZEDSI ́ EBIORSTWA ̨
§ 12.
1) Działalnością̨ „Kliniki Natural” kieruje właściciel Kliniki będący Kierownikiem PWDL, w rozumieniu
przepisów Ustawy.
2) Kierownik zarządza podmiotem leczniczym i reprezentuje go na zewnątrz.
3) Kierownik podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania podmiotu i ponosi za nie
odpowiedzialność́.
4) Kierownikowi przysługują̨ wszystkie obowiązki i uprawnienia, jakie na podmiot leczniczy nakładają̨
powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w tym obowiązki i uprawnienia Pracodawcy wobec zatrudnionego
personelu.
§ 13.
1) Celem wsparcia działań zarządczych w podmiocie leczniczym Kierownik może:
1. a) ustanowić Dyrektora podmiotu leczniczego,

2. b) zatrudniać lub zawierać umowy cywilnoprawne z personelem administracyjno-
biurowym, pielęgniarkami, fizjoterapeutami, kosmetologami oraz innym personelem

niezbędnym do należytego wykonywania zadań przez Klinikę̨, jak również̇zawierać umowy
z lekarzami specjalistami z dziedziny m.in. dermatologii, chirurgii plastycznej, radioterapii,
stomatologii, anestezjologii oraz innych.
2. 2) Dyrektor Podmiotu podlega wyłącznie Kierownikowi.
3. 3) Dyrektor Podmiotu koordynuje pracę wszystkich zakładów i komórek organizacyjnych,
samodzielnych stanowisk pracy i obsługi administracyjno-gospodarczej, zapewnia racjonalne
wykorzystanie czasu pracy, sprawuje nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy, podejmuje
decyzje w sprawach zatrudnienia.
4. 4) Personel Kliniki podlega nadzorowi Dyrektora Podmiotu w zakresie właściwości funkcjonalnej.
5. 5) W przypadku nieobsadzenia stanowiska Dyrektora podmiotu, Kierownik Kliniki realizuje
przewidziane dla Dyrektora Podmiotu zadania samodzielnie lub za pośrednictwem upoważnionej
osoby.
§ 14.
1) Celem nadzoru nad realizacjąświadczeń opieki zdrowotnej pod względem medycznym Kierownik
może ustanowić Dyrektora ds. Medycznych, posiadającego wyższe wykształcenie medyczne.

2) Dyrektor ds. Medycznych, podlega bezpośrednio Kierownikowi podmiotu leczniczego. 3) Do
podstawowych zadań Dyrektora ds. Medycznych należy sprawowanie merytorycznego nadzoru i
kontroli nad jakością̨ procesu udzielania i dokumentowania świadczeń́ zdrowotnych oraz jego
zgodności z zasadami sztuki medycznej.
4) W przypadku nieobsadzenia stanowiska Dyrektora ds. Medycznych Kierownik Kliniki realizuje
przewidziane dla Dyrektora ds. Medycznych zadania samodzielnie lub za pośrednictwem
upoważnionej osoby.
§ 15.
1) Celem wsparcia działań zarządczych w poszczególnych placówkach Kierownik podmiotu może:
1. a) ustanowić Dyrektorów poszczególnych placówek,
2. b) ustanowić Koordynatorów placówek podległych Dyrektorom placówek.
2) Do wspólnych obowiązków Dyrektorów placówek należy nadzór nad pracąKoordynatorów placówek, a w
szczególności:
1. a) realizacja zadań́podmiotu określonych w przepisach prawnych;
2. b) inicjowanie działań́służących skuteczniejszej realizacji zadań́podmiotu;
3. c) dbałość o należyty wizerunek Kliniki;
4. d) działania na rzecz racjonalizacji zatrudnienia;
5. e) działania na rzecz właściwego wykorzystania czasu pracy i potencjału kadrowego;
6. f) przygotowanie i przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych wśród pracowników oraz
współpracowników;
7. g) opracowywanie wniosków do projektów planu finansowego i inwestycyjnego na dany rok,
realizacja zadań wynikających z tych planów;
8. h) opracowywanie sprawozdań z wykonanych badańoraz sprawozdań i informacji wynikających z
odrębnych przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
9. i) ochrona tajemnicy służbowej.
3) Do wspólnych obowiązków Koordynatorów placówek należy w szczególności:
1. a) sprawowanie bezpośredniego nadzoru oraz koordynacja działalności wszystkich jednostek
organizacyjnych placówki oraz współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych placówek;
2. b) organizacja oraz sprawowanie kontroli nad prawidłowością ewidencji codziennych utargów,
operacji kasowych;
3. c) ustalanie, akceptacja oraz sprawowanie nadzoru za grafikami dla personelu poszczególnych
komórek organizacyjnych placówki, rozliczanie czasu pracy personelu placówki;
4. d) kontrola nad jakością przestrzegania procedur obowiązujących w Klinice przez personel placówki;
5. e) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących zasad obiegu dokumentów;
6. f) sprawowanie nadzoru procesów reklamacyjnych placówki;
7. g) organizacja oraz sprawowanie bezpośredniego nadzoru procesu składania zamówień́w placówce;
8. h) organizacja oraz sprawowanie nadzoru procesów związanych z serwisem urządzeń i sprzętu w
placówce;
9. i) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez personel przepisów o ochronie danych
osobowych w zakresie gromadzonych informacji;
10. j) współpraca z koordynatorami innych placówek;
§ 16.
Do zadań́pracowników Recepcji poszczególnych placówek należy:
1. 1) organizacja bieżącej pracy Recepcji;
2. 2) organizacja oraz nadzór nad prawidłowością obsługi pacjentów w Recepcji;
3. 3) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

4. 4) dbałość o należyte użytkowanie i stan techniczny sprzętu znajdującego się w Recepcji i będącego
własnością Kliniki;
5. 5) dbałość o prawidłowe i terminowe rozliczanie zrealizowanych świadczeń, pobieranie opłat;
6. 6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora bądź Koordynatora placówki.
7. 7) odbieranie telefonów od pacjentów, zapisywanie pacjentów na wizyty, dopełnienie formalności
związanych z zapisywaniem pacjentów, informowanie o zakresie i zasadach udzielania świadczeń
zdrowotnych;
§ 17.
Do podstawowych zadań́Kliniki Specjalistycznej należy w szczególności realizowanie kompleksowej opieki
medycznej danej specjalizacji w ramach leczenia ambulatoryjnego specjalistycznego, badanie, diagnozowanie,
porady lekarskie, leczenie oraz profilaktyka chorób, orzekanie o stanie zdrowia, a w razie potrzeby kierowanie
na badania, leczenie w ramach innej specjalizacji.
§ 18.
Do podstawowych zadań gabinetu zabiegowego należy w szczególności:
1) wykonywanie iniekcji podskórnych, domięśniowych i dożylnych;
2) wykonywanie opatrunków, pomiarów ciśnienia tętniczego, pobieranie krwi;
3) wykonywanie szczepień według ustalonego kalendarza, planowanie szczepień, przestrzeganie
terminu ważności i prawidłowego przechowywania szczepionek;
4) prowadzenie dokumentacji;
5) organizowanie i prowadzenie działalności prozdrowotnej.
§ 19.
1) Do podstawowych zadań Pracowni Fizjoterapii należy udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu
fizjoterapii, prowadzenie dokumentacji medycznej, informowanie o zakresie i zasadach udzielania
świadczeń zdrowotnych.
2) Do podstawowych zadań Bloku Operacyjnego należy :
a) wykonywanie zabiegów operacyjnych;
b) prowadzenie obowiązującej dokumentacji zgodnie z procedurą;
c) przekazywanie pacjentów po wykonanych zabiegach do oddziału zgodnie z obowiązująca
procedurą.
3) Do podstawowych zadań Oddziału leczenia jednego dnia należy:
a) całodobowa opieka i obserwacja pacjenta;
b) wykonywanie zleceń lekarskich zgodnie z indywidualnąkartązleceń lekarskich;
c) prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
d) wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi procedurami i instrukcjami;
e) udzielanie informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 20.
Poszczególne jednostki i komórki organizacyjne Kliniki oraz osoby wykonujące pracębądź świadczące usługi
w ramach tych jednostek i komórek, obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego,
efektywnego i zgodnego z prawem funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno-

leczniczym i administracyjno-gospodarczym. Za prawidłowe współdziałanie jednostek organizacyjnych
odpowiadają̨Dyrektorzy i Koordynatorzy poszczególnych placówek.
§ 21.
Gospodarka finansowa, rachunkowość́ oraz obsługa kadrowa „Kliniki Natural” są prowadzone na zasadach
obowiązujących jednoosobową działalność gospodarczą.

6. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

§ 22.
W czasie korzystania ze świadczeń medycznych, Pacjent ma prawo do:
1) uzyskania przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz
możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich
zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia i rokowaniu; o rodzaju i zakresie świadczeń́
zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych;
2) udzielania świadczeń zdrowotnych przez personel medyczny o odpowiednich kwalifikacjach,
kierujący się zasadami etyki zawodowej; w sposób odpowiadający wymaganiom aktualnej wiedzy
medycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
3) wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy udzielenia takiej
zgody po uzyskaniu odpowiedniej informacji – w przypadku zastosowania metody leczenia lub
diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej;
4) poszanowania intymności i godności w takcie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej – osoba
udzielająca ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie tego prawa;
5) kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami;
6) zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu
świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem
zawodu medycznego;
7) dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń́
zdrowotnych;
8) informacji o prawach pacjenta określonych w niniejszej ustawie oraz w przepisach odrębnych,
uwzgledniającej ograniczenia tych praw określone w tych przepisach.
§ 23.

Do obowiązków Pacjenta należy:

1) posiadanie ważnego dokumentu tożsamości;
2) złożenie pisemnego oświadczenia o upoważnieniu określonej osoby do uzyskiwania informacji o stanie
swojego zdrowia i udzielonych mu świadczeniach zdrowotnych oraz do wglądu w dokumentacjęmedyczną
lub o braku takiego upoważnienia;
3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż., ̇ obowiązujących w podmiocie leczniczym;
4) przestrzegania zaleceń́lekarza i pozostałego personelu medycznego.

§ 24.
1) Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w Klinice ma
prawo do złożenia pisemnej skargi do Kierownika placówki.
2) Klinika zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta – w placówce do wglądu oraz na stronie
internetowej.
7. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃZDROWOTNYCH Z ZAPEWNIENIEM

WŁAŚCIWEJ DOSTEPNO ̨ ŚCI I JAKOŚCI TYCH ŚWIADCZEŃ

§ 25.
1) Wszystkie świadczenia realizowane przez podmiot leczniczy, winny być wykonywane z należytą
starannością, w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom jakim
powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu leczniczego, w tym sanitarno- higienicznym
2) Klinika organizuje świadczenia zdrowotne udzielane w zakresie określonym w niniejszym Regulaminie, z
zapewnieniem właściwej dostępności tych świadczeń w sposób gwarantujący pacjentom najbardziej dogodną
formę korzystania ze świadczeń.
3) Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby, które posiadają wymagane przepisami prawa
kwalifikacje do ich wykonywania, potwierdzone stosownymi dyplomami, certyfikatami lub zaświadczeniami.
§ 26.
1) Proces udzielania świadczeń zdrowotnych poprzedza ustalenie terminu udzielenia świadczenia:
•telefonicznie,
• w recepcji placówki.
2) Każdy pacjent informowany jest o terminie i miejscu planowanego świadczenia telefonicznie, w przypadku
dokonania ustalenia terminu świadczenia medycznego osobiście – informację o planowanym świadczeniu
otrzymuje na piśmie.
3) Rejestracja pacjentów odbywa się w recepcjach poszczególnych placówek w sposób określony w
obowiązujących przepisach prawa, osobiście w wyznaczonym dniu i godzinie realizacji świadczenia
zdrowotnego.
4) W recepcji placówki, poza możliwością ustalenia daty świadczenia, pacjent może uzyskać́ informacje na
temat świadczeń dostępnych w Klinice, czasu oczekiwania, form i terminów zapisu, wymaganych dokumentów
i skierowań potrzebnych do przyjęcia, wyników badań niezbędnych podczas wizyty, miejsca wykonania
zleconych przez lekarza badań diagnostycznych, zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz
organizacji pracy placówki.
§ 27.
1) Pacjenci zobowiązani są̨ do zgłaszania się̨ w recepcji placówki w ustalonym terminie. Ze względów
organizacyjnych niezbędne jest zachowanie punktualności zgłoszeń́.
2) W przypadku, gdy pacjent nie może stawić się w ustalonym terminie lub gdy zrezygnował ze świadczenia
opieki zdrowotnej, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym Klinikę w każdy dostępny sposób.

3) W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć́w chwili ustalania terminu udzielenia
świadczenia, a które uniemożliwiają̨ jego dotrzymanie, pacjent jest informowany telefonicznie lub w inny
dostępny sposób o zmianie tego terminu.
§ 28.
1) Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności, w
dniach i godzinach ich udzielania przez Klinikę.
2) Świadczenia zdrowotne udzielane są w Klinice od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 18.00. oraz w
sobotę̨w godzinach 10.00 – 18.00.
§ 29.
Lekarz poradni specjalistycznej w trakcie porady lekarskiej w szczególności:
1) przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe;
2) określa rozpoznanie choroby, problemu zdrowotnego lub urazu;
3) ustala plan leczenia, \;
4) w razie potrzeby wystawia skierowania, recepty lub zlecenia na wyroby medyczne, zaświadczenia o stanie
zdrowia;
5) wypełnia dokumentacjęmedycznązgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi.
1) Klinika Natural udziela świadczeń́zdrowotnych odpłatnie.
2) Wysokość́opłat ustala w Cenniku Kierownik uwzględniając
rzeczywiste koszty udzielania świadczenia zdrowotnego.
§ 30.
1) Świadczenia zdrowotne na zasadach odpłatnościrealizowane są na podstawie indywidualnego rozliczenia z
pacjentem poprzez zakup konkretnej usługi.
2) Pacjent przed rozpoczęciem udzielania świadczenia zdrowotnego zapoznaje się z ceną świadczenia
obowiązująca w Klinice. Aktualny cennik dostępny jest w recepcji placówki oraz na stronie
www.klinikanatural.pl w zakładce „Cennik”.
3) Ostateczna cena konkretnego świadczenia podczas konsultacji przed zabiegowej ze specjalistąmoże ulec
zmianie od podanej w Cenniku, a jej indywidualne uzgodnienie z Pacjentem następuje przed przystąpieniem
do udzielania świadczenia.

8. ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ

§ 31.
4) Kalkulacja ceny świadczenia uwzględnia zużycie niezbędnych materiałów oraz leków, długość trwania
zabiegu, rozległość obszaru ciała Pacjenta objętego zabiegiem, zaangażowanie personelu asystującego.

5) Fakt uzgodnienia z Pacjentem skalkulowanej ceny świadczenia oraz jej akceptacji jest odnotowywany w
dokumencie Zgody na zabieg bądź w przypadku zabiegów operacyjnych sporządzana jest szczegółowa „Oferta
świadczenia medycznego”. W obydwu przypadkach Pacjent oraz lekarz ustalenie ceny potwierdzają̨
własnoręcznym podpisem.
§ 32.
1) W przypadku zabiegów operacyjnych sporządza się obligatoryjnie dokument „Oferta świadczenia
medycznego”, zawierający takie informacje, jak rodzaj planowanego zabiegu, orientacyjny czas jego trwania,
rodzaj planowanego znieczulenia wraz z ceną oraz cenę samego zabiegu ze stawką VAT. W zależności od
rodzaju planowanego zabiegu operacyjnego, dokument może zawierać bardziej szczegółowe informacje, takie
jak np. rodzaj oraz wielkość implantów. Uzgodniona podczas konsultacji cena obejmuje zabieg operacyjny
wraz z niezbędnym znieczuleniem, wszelkie opatrunki, specjalne ubranko uciskowe po operacjach, które tego
wymagają, pooperacyjną wizytę kontrolną oraz zdjęcie szwów. Cena nie obejmuje obowiązkowej przed
zabiegowej konsultacji z anestezjologiem.
2) Oferta świadczenia medycznego, sporządzona podczas płatnej wizyty konsultacyjnej obowiązuje przez
okres 3 (trzech) kolejnych miesięcy od jej sporządzenia, po upływie których traci ważność i należy odbyć
ponowną, płatnąkonsultację.
§ 33.
1)Uiszczenie całkowitej opłaty za świadczenie medyczne ma miejsce:

• w przypadku zabiegów operacyjnych oraz konsultacji on-line – przed przystąpieniem do
udzielania świadczenia medycznego;
• w przypadku konsultacji odbywających się w poszczególnych placówkach oraz zabiegów
ambulatoryjnych – po zakończeniu udzielania świadczenia medycznego.

2) Częściowa przedpłata za świadczenie medyczne, wynosząca 20% jego ceny jest przewidziana:
• w przypadku wszystkich zabiegów operacyjnych;
• w przypadku zabiegów świadczonych w trybie ambulatoryjnym - jeżeli planowane świadczenie trwa ponad
godzinne, a jego cena wynosi powyżej 4.000 złotych.
3) Po uzgodnieniu ceny świadczenia z lekarzem, pracownik Recepcji ustala z Pacjentem termin wykonania
świadczenia oraz formę̨dokonania częściowej przedpłaty. Terminy dokonania przedpłat są następujące:
- 2 (dwa) dni robocze w przypadku, jeżeli termin świadczenia wyznaczony jest w ciągu najbliższych 30
dni kalendarzowych od daty dokonania zapisu;
- 7 (siedem) dni roboczych w przypadku, jeżeli termin świadczenia wyznaczony jest w ciągu
najbliższych 90 dni kalendarzowych od daty dokonania zapisu.
4) W przypadku nieodnotowania faktu uiszczenia przedpłaty, Klinika jest uprawniona do odwołania
zaplanowanego zabiegu.
5) Dokonanie przedpłaty w wyznaczonej wysokości oraz terminie gwarantuje wykonanie świadczenia w
ustalonym terminie za cenę ustaloną podczas konsultacji. Częściowa przedpłata nie podlega zwrotowi, gdy
świadczenie nie może być udzielone z przyczyn leżących po stronie Pacjenta, a w szczególności:
• braku kompletu wyników zleconych badań laboratoryjnych;
• nieprzestrzegania przedoperacyjnych zaleceń́lekarskich (nie pozostanie na czczo, nie odstawienie
leków zaburzających krzepliwość krwi lub nie przyjęcie zaleconych leków);
• złego stanu zdrowia nie potwierdzonego zaświadczeniem lekarskim;
• nieuiszczenia pełnej opłaty za zabieg/operacje.

6) odwołania zaplanowanego terminu operacji przez Pacjenta, jeżeli do daty operacji pozostanie mniej niż 14
dni. Warunkiem przeprowadzenia zabiegu operacyjnego jest uiszczenie całości ceny za zabieg przed
przystąpieniem do udzielania świadczenia medycznego. W przypadku dokonania płatności za pomocą
przelewu bankowego, opłata jest uznawana za uiszczonąpo zaksięgowaniu się środków na koncie Kliniki.
§ 34.
1) Zapłata za świadczenia zdrowotne może być dokonana wpłatą gotówkową lub kartą płatniczą za
pokwitowaniem lub przelewem bankowym.
2) Każda indywidualna wpłata Pacjenta jest fiskalizowania przez pracownika Recepcji, a Pacjent otrzymuje
paragon fiskalny.
3) Na złyczenie Pacjenta, do paragonu fiskalnego wystawiana jest faktura VAT. W przypadku, gdy paragon
oraz faktura wystawiane są na podmiot gospodarczy, przed zatwierdzeniem paragonu przez pracownika
Recepcji, należy podać́ nr NIP. Wystawienie faktury VAT na podmiot gospodarczy do paragonu, który nie
zawiera numeru NIP nie jest możliwe.
4) Wystawienie faktury VAT do paragonu fiskalnego jest możliwe w ciągu trzech miesięcy od daty wystawienia
paragonu fiskalnego pod warunkiem okazania i zwrotu oryginalnego paragonu.
§ 35.
1) Termin realizacji świadczenia Pacjent ustala z pracownikiem Recepcji, dokonując wyboru spośród terminów
zaproponowanych przez pracownika Recepcji.
2) W przypadku braku możliwości zgłoszenia się w ustalonym terminie pacjent zobowiązany jest do
poinformowania Kliniki nie później niż 14 dni przed ustalonym terminem realizacji usługi w przypadku
zabiegu operacyjnego oraz 7 dni w przypadku świadczenia ambulatoryjnego. Wówczas istnieje możliwość́
zmiany planowanego terminu świadczenia na inny zaproponowany przez Klinikę̨.
3) Jeżeli pacjent nie skorzysta z zakupionych wcześniej usług w jednym z zaproponowanych terminów ani nie
poinformuje o swojej nieobecności we wskazanym w ust. 2 terminie, dokonana wpłata nie podlega zwrotowi.
4) W przypadku braku możliwości odbycia przez pacjenta świadczenia w ustalonym terminie z uwagi na stan
zdrowia uniemożliwiający skorzystanie z wykupionej wcześniej usługi, dokonana wpłata za niewykorzystane
świadczenia jest każdorazowo zwracana, po przedłożeniu pisemnego zaświadczenia od lekarza wskazującego
okoliczności uniemożliwiające realizacjęusługi.
5) Należny pacjentowi zwrot następuje w terminie 14 dni od daty zarezerwowanego terminu na rachunek
bankowy wskazany przez Pacjenta lub gotówka do rak własnych Pacjenta, chyba że Pacjent dokona rezerwacji
nowego terminu.
§ 36.
Prawa i obowiązki posiadacza przedpłaconego Bonu Podarunkowego oraz ogólne warunki i zasady jej
użytkowania zawarte są̨ w odrębnym Regulaminie korzystania z Bonów Podarunkowych. Klinika Natural
zastrzega sobie prawo do interpretacji, modyfikacji lub unieważnienia zasad i warunków korzystania z Bonów
podarunkowych bez uprzedzenia. Aktualna wersja zasad i warunków znajduje się na stronie
www.klinikanatural.pl
§ 37.
Ogólne warunki i zasady korzystania z usług wykupionych w ramach pakietów zabiegowych zawarte są̨ w
odrębnym Regulaminie. Klinika Natural zastrzega sobie prawo do interpretacji, modyfikacji lub unieważnienia
zasad i warunków bez uprzedzenia. Aktualna wersja zasad i warunków korzystania z pakietów zabiegowych
znajduje się na stronie www.klinikanatural.pl

9. WARUNKI WSPOŁ́ DZIAŁANIA Z PODMIOTAMI TRZECIMI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA
PRAWIDŁOWOŚCI DIAGNOSTYKI, LECZENIA, PIELEGNACJI I REHABILITACJI PRZEBIEGU ̨

PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃZDROWOTNYCH

§ 38.
1) Podmiot w swojej działalności współpracuje z innymi podmiotami (m.in pracownie RTG) wykonującymi
usługi na podstawie obustronnych umów o współpracę.
2) Umowa o współpracy z podmiotami trzecimi obejmuje warunki kierowania pacjentów, finansowania
świadczeń́i nadzoru nad jakością̨wykonywanego świadczenia zdrowotnego.
3) W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowanie do innych poradni specjalistycznych
lub w celu leczenia stacjonarnego.
10. ZASADY UDOSTEPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ I WYSOKO ̨ ŚĆOPŁATY ZA JEJ

UDOSTEPNIANIE ̨

§ 41.

1) Klinika prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentacjęmedyczną osób korzystających ze świadczeń
zdrowotnych zapewniając ochronnęi poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie
obowiązującymi przepisami prawa.
2) Dokumentacja medyczna udostępniana jest:
a) Pacjentowi, którego ta dokumentacja dotyczy za okazaniem dowodu tożsamości;
b) przedstawicielowi ustawowemu Pacjenta za okazaniem odpowiedniego dokumentu:

• rodzicom, do chwili ukończenia przez dziecko 18 lat, za okazaniem dowodu tożsamości
rodzica oraz aktu urodzenia dziecka,
• opiekunom ustanowionym przez sąd za okazaniem stosownego orzeczenia
c) osobie upoważnionej przez Pacjenta w dokumentacji medycznej za okazaniem dowodu tożsamości
d) osobie upoważnionej przez Pacjenta na podstawie odrębnego pełnomocnictwa:
• poświadczonego notarialnie lub
• podpisanego w obecności pracownika recepcji placówki;
3) Po śmierci pacjenta, dokumentacja medyczna udostępniana jest osobie upoważnionej przez pacjenta za
życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja
medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba, że udostepnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub
sprzeciwił się pacjent za życia, z zastrzeżeniem przypadków przewidzianych w ustawie z dnia 6 listopada 2008
r. o Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U z 2020, 849).
4) Klinika udostępnia dokumentacje medyczną w następujących formach do wglądu w siedzibie placówki:

a) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
b) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu
na żądanie uprawnionego organu lub podmiotu, na czas wydania oryginału dokumentacji w
archiwum Kliniki pozostaje jej uwierzytelniona kopia.
5) Zasady udostępniania dokumentacji medycznej osobom fizycznym:
1. do wglądu:
a) uzyskanie wglądu do dokumentacji medycznej odbywa się na podstawie wniosku złożonego przez
Pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej;
b) wgląd od dokumentacji będzie możliwy w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, przy czym
dzień́i miejsce wglądu do dokumentacji ustala się telefonicznie z pracownikiem recepcji wgląd
odbywa się w obecności Kierownika Kliniki – dotyczy to zarówno dokumentacji papierowej jak i
prowadzonej elektronicznie;
2. wydanie wyciągu, odpisu, kopii:
a) wydanie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej oraz wydruku z dokumentacji
elektronicznej lub kopii wyników badańna nośnikach elektronicznych Pacjentowi, jego
przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez niego następuje na podstawie
wniosku w formie pisemnej bądź́ustnej;
b) pisemny wniosek można złożyć osobiście w recepcji placówki w godzinach ich pracy, a także drogą
pocztowąi elektroniczną;
6) Decyzjęo udostepnieniu dokumentacji medycznej podejmuje Koordynator placówki lub właściciel.
7) W przypadku, gdy udostepnienie dokumentacji nie jest możliwe odmowa wraz z podaniem przyczyny
wymaga zachowania formy pisemnej.
8) W przypadku odbioru dokumentacji przez osobę̨upoważnioną, która nie jest wskazana we wcześniej
zgromadzonej dokumentacji medycznej, dodatkowo składa się Pełnomocnictwo do wydania dokumentacji
medycznej.
9) Odbiór kopii dokumentacji medycznej jest możliwy w recepcji (po uzgodnieniu konkretnego miejsca
odbioru) placówki w godzinach pracy placówki.
10) Wnioskodawca potwierdza osobisty odbiór dokumentacji własnoręcznym podpisem na Karcie wydania
dokumentacji.
11) Udostępnianie dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez:
• przekazanie informatycznego nośnika danych z zapisanądokumentacją,
• dokonanie elektronicznej transmisji dokumentacji.
12) W przypadku, gdy dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej jest udostępniana w postaci
papierowych wydruków, osoba upoważniona przez podmiot leczniczy potwierdza ich zgodność z
dokumentacjąw postaci elektronicznej i opatruje swoim podpisem i pieczątką, wraz z podaniem daty.
13)Dokumentacja medyczna może być przesłana pocztą(przesyłkąpoleconąza potwierdzeniem odbioru) na
wskazany adres, w tym przypadku na formularzu wniosku o wydanie dokumentacji zostanie odnotowany nr
nadawczy z załączeniem potwierdzenia nadania oraz zwrotnego potwierdzenia odbioru.

14) Dokumentacja medyczna może być wysłana pocztąelektroniczną(wiadomość́szyfrowana) na wskazany
adres mailowy.
15) Klinika udostępnia dokumentacjęmedycznąpodmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych
przepisów, w szczególności:

a) podmiotom udzielającym świadczeń́zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna
do zapewnienia ciągłości świadczeń́zdrowotnych;
b) organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu
Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom
krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich
zadań́, w szczególności kontroli i nadzoru;
c) podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie
ministra właściwego do spraw zdrowia;
d) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym,
prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku
z prowadzonym postepowaniem;
e) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało
przeprowadzone na ich wniosek;
f) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku
z prowadzonym przez nie postępowaniem;
g) podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do
prowadzenia rejestrów;
h) zakładom ubezpieczeń́, za zgodąpacjenta;
i) lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej
podmiot udzielający świadczeń́zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w
ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia;
j) wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, w zakresie
prowadzonego postępowania;
k) spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed Wojewódzka Komisja do
spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;
l) osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art.39 ust.1 ustawy z dnia 28
kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174,
poz. 1039), w zakresie niezbędnymi do ich przeprowadzenia;
m)członkom zespołów kontroli zakażeń́szpitalnych, o których mowa w art.14 ustawy z dnia
5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń́i chorób zakaźnych u ludzi w
zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań.

16) Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do
wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację
osoby, której dokumentacja dotyczy.

17) Klinika udostępnia dokumentacjębez zbędnej zwłoki. Wydanie dokumentacji medycznej następuje w
terminie 14 dni od daty złożenia pisemnego wniosku. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach, termin
wydania dokumentacji może ulec wydłużeniu do 21 dni.
18) Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej zarówno w wersji papierowej, jak i
na elektronicznym nośniku danych, Klinika nie pobiera żadnych opłat.

§ 42.

1) Klinika przechowuje dokumentacjęmedycznąprzez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w
którym dokonano w niej ostatniego wpisu z wyjątkiem:
a) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia,
która jest przechowywana przez 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił
zgon;
b) dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest przechowywana
przez 22 lata;
c) skierowań́na badania lub zleceń́lekarza, które są przechowywane przez 5 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia.
2) Po upływie okresu przechowywania dokumentacja medyczna jest niszczona w sposób uniemożliwiający
identyfikacjępacjenta, którego dotyczyła. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona
może zwrócić się̨z wnioskiem o wydanie oryginału dokumentacji medycznej dopiero po upływie okresu
przechowywania, lecz nie później niż do końca I kwartału roku następnego po tym okresie.

§ 43.

1) Klinika oraz osoby świadczące w jego imieniu świadczenia zdrowotne, mogą̨udzielać innym podmiotom
wykonującym działalność́lecznicząinformacji związanych z Pacjentem w przypadku, gdy:
a) Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę̨na ujawnienie tajemnicy;
b) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia Pacjenta lub
innych osób;
c) zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o Pacjencie, związanych z udzielaniem
świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w
udzielaniu tych świadczeń;
d) obowiązujące przepisy prawa tak stanowią.
§ 44.

Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność lecznicząw zakresie przekazywania
dokumentacji medycznej oraz informacji o stanie zdrowia pacjentów odbywa się̨z poszanowaniem
powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności praw Pacjenta.
11. PRZEPISY PORZĄDKOWE I SPOSÓB OBSERWACJI POMIESZCZEŃ

§ 43.

1) Klinika stosuje monitoring wizyjny zarówno w pomieszczeniach ogólnodostępnych, jak i w
pomieszczeniach udzielania świadczeń zdrowotnych oraz pobytu pacjentów. Monitoring wizyjny
obejmuje także teren otaczający placówkę należącą do Kliniki.
2) Cel zastosowania monitoringu wizyjnego to zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów i pracowników
Kliniki, a także ochrona mienia Kliniki.
3) Klinika realizuje obserwacje z użyciem monitoringu wizyjnego w oparciu o ogólne upoważnienie
uzasadniające stosowanie monitoringu wizyjnego, które wynika z Ustawy oraz w oparciu o zgodę̨
pacjentów.
4) Maksymalny okres przechowania nagrań́monitoringu wizyjnego nie przekracza 3 miesięcy od dnia
rejestracji. Wyjątkiem są sytuacje, w których nagranie ma służyć ochronie roszczeń Kliniki lub
ochronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do Kliniki.
5) Klinika realizuje obowiązek informacyjny odnoszący się do przetwarzania danych osobowych z
użyciem kamer monitoringu wizyjnego także za pomocą piktogramów umieszczonych w
monitorowanych obiektach.
§ 44.
Administratorem danych osobowych jest Klinika Natural Agnieszka Kotyńska. Szczegółowe informacje na
temat przetwarzania danych osobowych są zawarte w Polityce prywatności dostępnej w placówce firmy oraz
opublikowanej na stronie internetowej kliniki.
§ 45.
1) Każdy Pacjent korzystający z usług Kliniki zobowiązany jest do przestrzegania zapisów dotyczących
pacjenta wynikających z niniejszego Regulaminu Każdorazowo aktualny i ujednolicony tekst
Regulaminu, obejmujący jego wszelkie dotychczasowe zmiany jego treści, dostępny jest na stronie
www.klinikanatural.pl oraz w recepcji placówki.
2) Każdy Pacjent korzystający z usług Kliniki zobowiązany jest do przestrzegania zasad porządkowych
obowiązujących w Klinice, a nie wynikających bezpośrednio z treści Regulaminu, w szczególności
umieszczonych na tablicach informacyjnych, na drzwiach wejściowych, w recepcji placówki i
przekazywanych ustnie przez pracowników Kliniki.
§ 46.
Na terenie Kliniki istnieje bezwzględny zakaz palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych oraz
zażywania środków odurzających.
§ 47.
1) Pacjenci przebywający na terenie Kliniki zobowiązani są̨ do poszanowania mienia będącego
własnością̨ Kliniki oraz należącego do innych pacjentów, jak również do zachowania czystości w
pomieszczeniach z których korzystają.
2) Za zniszczenia i kradzieże mienia, o którym mowa w ust. 1 pacjenci ponoszą̨odpowiedzialność na
zasadach ogólnych.
§ 48.
1) Pacjenci obowiązani są przestrzegać norm społecznego zachowania, poszanowania godności i
prywatności innych pacjentów oraz personelu Kliniki.

2) Pacjenci winni odnosić się̨kulturalnie i życzliwie do innych pacjentów i personelu Kliniki.
§ 49.
Pacjenci Kliniki nie mogą̨:
a) samowolnie korzystać́ze sprzętów i aparatury służących do realizacji świadczeń,
b) samodzielnie uruchamiać i wyłączać aparatury medycznej,
c) wchodzić do pomieszczeń, w których realizowane są świadczenia bez zgody personelu Kliniki,
d) zakłócać realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.
§ 50.
1) Odzież wierzchniąpacjenci pozostawiają w specjalnie wyznaczonych miejscach w pomieszczeniach
poszczególnych placówek.
2) Pacjenci zgłaszają się na zabiegi bez biżuterii, zegarków, telefonów komórkowych.
§ 51.
Klinika nie odpowiada za wartościowe rzeczy będące własnością̨ pacjentów pozostawione na wieszakach,
szafkach lub pomieszczeniach Kliniki. Zaleca się pozostawienie wartościowych rzeczy w domu.
§ 52.
Personel Kliniki zobowiązany jest do:
a) noszenia odzieży ochronnej o ustalonej kolorystyce,
b) noszenia w widocznym miejscu identyfikatora z imieniem i nazwiskiem,
c) przestrzegania kolejności przyjęć pacjentów,
d) kulturalnego, życzliwego zachowania wobec pacjentów oraz pozostałych osób personelu.

12. TRYB SKŁADANIA REKLAMACJI, SKARG I WNIOSKÓW

§ 53.
1) Pacjenci mogą̨składać reklamacje, skargi i wnioski dotyczące działalności Kliniki do Kierownika Kliniki.
2) Reklamacje, skargi i wnioski można składać na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej
na adres recepcja@klinikanatural.pl
3) Sprawy reklamacyjne rozpatrywane są̨w terminie 30 dni roboczych od daty otrzymania reklamacji
(dnia wpłynięcia). W przypadku złożonej sprawy lub braku możliwości uzyskania stosownych
wyjaśnień od personelu powodowanych czasowąich niezdolnością do pracy, urlopem itp. odpowiedź
na skargę może być udzielona w późniejszym terminie. O tym fakcie Pacjent zostaje powiadomiony.